Plagiat to czynność polegająca na kopiowaniu cudzej pracy bez wyrażenia uznania. Inspiracja to sytuacja, w której pod wpływem czyjejś pracy tworzymy własną. Opracowanie to wykorzystanie czyjegoś pomysłu i rozwinięcie go. Brzmi bardzo prosto, lecz jak prawnie rozróżnić plagiat, inspirację i opracowanie? Różnice i podobieństwa w tym przypadku to bardzo krucha linia i punkt sporny dla wielu twórców. Może się ona wiązać z ogromnymi stratami finansowymi, a twórca może zgłosić sprawę o naruszenie praw autorskich.
Nie wiele osób wie, że każda instytucja ma obowiązek do raportowania podejrzanych transakcji. Transakcje podejrzane muszą być raportowane do GIIF (Generalny Inspektor Informacji Finansowej). Bezpieczeństwo finansowe jest bardzo ważne, a coraz więcej przestępstw przenosi się do wirtualnej rzeczywistości i trudno jest ustalić i odnaleźć ich sprawców. W tym celu powstała procedura przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu AML.
Rozpoczęcie działalności w branży paliwowej nie należy do najłatwiejszych. Na samym początku należy posiadać odpowiedni kapitał (dysponować środkami finansowymi), dzięki którym będzie możliwe otrzymanie koncesji na obrót paliwami ciekłymi. Taki wniosek składa się do Urzędu Regulacji Energetycznych, a Prezes URE wydaje pozytywną lub negatywną decyzję. Sam proces nie należy do najłatwiejszych, dlatego warto zgłosić się do doświadczonych specjalistów, którzy pomogą w przygotowaniu dokumentacji i będą reprezentować firmę. Jakie są wymogi uzyskania koncesji OPC? Jak długo trzeba czekać na odpowiedź URE?
W ostatnich latach, Polacy otrzymali całkiem duże możliwości korzystania z legalnych źródeł danych. Wiele platform streamingowych, muzycznych i telewizyjnych pojawiło się na stałe w Polsce. Za niewielkie pieniądze można mieć dostęp do takich platform jak Spotify, Netflix czy ViaPlay. Z badań Unii Europejskiej wynika, że coraz mniej osób pobiera w sposób nielegalny wytwory twórczości artystów. Nie można jednak sądzić, że odeszło do lamusa, ponieważ nadal można znaleźć objawy piractwa komputerowego w Polsce. Jak je zwalczać?
Firma niezarejestrowana to firma, która nie została zarejestrowana przez żaden Sąd czy Urząd. Oznacza to, że nie ma ona w zasadzie żadnego statusu prawnego. W większości krajów firmy niezarejestrowane nie mogą prowadzić działalności. Inaczej jest jednak w Polsce! Co to jest nierejestrowana działalność gospodarcza? Do kiedy można ją prowadzić, a kiedy wymagana jest rejestracja działalności i wypełnienie wniosku CEIDG?
Własność intelektualna to rodzaj własności, której przedmiot obejmuje niematerialne wytwory ludzkiego umysłu, takie jak wynalazki, projekty i dzieła artystyczne. Zazwyczaj uważa się, że każda oryginalna twórczość, która ma wartość handlową jest własnością intelektualną. Czym jest i dlaczego warto ją chronić? Ochrona naszej pracy twórczej może przynieść nam spore korzyści finansowe. Ochrona własności intelektualnej pozwala nam również zabezpieczyć się w sytuacji, gdy ktoś będzie chciał naruszyć nasze prawa autorskie.
Prawo ochronne jest niesamowicie ważne podczas tworzenia nowych wynalazków, sztuki, a także wzorów przemysłowych. O czym warto wiedzieć przy rejestracji? Wzór przemysłowy podlega prawie z rejestracji i chroni zewnętrzny wygląd danego produktu. Rejestracja wzoru w Urzędzie Patentowym jest bardzo ważna, aby posiadać pełne prawa do nowego i oryginalnego rozwiązania technologicznego.
W Polsce, każda firma, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami ciekłymi, powinna posiadać koncesję. Jedynym wyjątkiem jest obrót gazem płynnym, gdy roczna wartość obrotu nie przekracza 10 000 euro. Przed zakończeniem okresu obowiązywania koncesji, wymagane jest złożenie kolejnego wniosku, ponieważ nie przedłuża się ona automatycznie. Jedynymi nabywcami, którzy nie potrzebują tego dokumentu, są osoby kupujące paliwo na własny użytek. Proces jego uzyskania jest bardzo skomplikowany, lecz koszty sprowadzają się jedynie do 616 zł opłaty skarbowej. Działalność gospodarcza, która powinna, a nie posiada koncesji, podlega grzywnie do 5 000 000 zł lub karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.
Znak towarowy jest oznaczeniem, dzięki któremu możliwe jest identyfikowanie produktów lub usług z konkretnym przedsiębiorstwem. Musi być ono dostępne w rejestrze znaków towarowych. Wśród wielu możliwości, najczęstszymi oznaczeniami są: nazwa firmy, logo firmy lub grafika kojarzona z firmą. Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć znaki zarejestrowane w Polsce, zaś pozostałe znaki odnaleźć można w bazie znaków Unii Europejskiej oraz w bazie znaków międzynarodowych. Odrzucenie wniosku o rejestrację znaku towarowego często jest spowodowane tym, że identyczny lub podobny znak jest już w bazie danych. Analogicznie sprawa wygląda z nazwą firmy – ją też można zweryfikować na stronie internetowej UP RP, korzystając ze specjalnej wyszukiwarki.
W przypadku rejestracji wynalazków i wzorów użytkowych, jednorazowa opłata zgłoszeniowa to 550 zł. Więcej niż dwa wynalazki oznaczają koszt o połowę wyższy. Dodatkowe koszty pojawiają się wtedy, gdy zgłoszenie ma ponad 20 stron – każda kolejna kosztuje 25 złotych. Nieco tańsze jest zgłoszenie wzoru przemysłowego (300 zł) czy topografii układu scalonego (250 zł). Dla wynalazku ochrona ważna jest przez 20, a dla wzoru użytkowego 10 lat. Opłata za pierwsze 3 lata ochrony wynosi 480 zł (wynalazki) lub 250 zł (wzory użytkowe). Ochrona na wzór przemysłowy trwa 25 lat. Koszt pierwszych pięciu wynosi 150 zł. Na topografię układu scalonego 10 lat, a opłata za pięć pierwszych to 550 zł. Przy zgłoszeniu do UP, płaci się 450 zł za jedną klasę towarową. Za kolejne należy dopłacić po 120 zł. Zgłoszenie oznaczenia geograficznego kosztuje 300 zł. Ochrona znaku towarowego trwa 10 lat.
By zarejestrować znak towarowy, należy złożyć odpowiedni wniosek w Urzędzie Patentowym. Przy zgłoszeniu znaku towarowego konieczne jest uiszczenie jednorazowej opłaty w wysokości 450 zł za jedną klasę towarową. Przy każdej następnej należy dopłacić 120 zł. W okresie do dwóch miesięcy zgłoszenie zostaje ujawnione w bazie dla znaków towarowych, a następnie opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego. Po publikacji jest czas na zgłoszenie przez osoby trzecie ewentualnych zastrzeżeń odnośnie znaku – okres ten wynosi 3 miesiące. Ostatnim etapem procesu jest udzielenie decyzji o przyznaniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. Każda decyzja zostaje opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego. Ochrona znaku towarowego nie jest bezterminowa – trwa 10 lat od momentu zgłoszenia.
Najczęstszym rozwiązaniem przy zgłoszeniu patentowym jest skorzystanie ze wsparcia profesjonalnej kancelarii patentowej. Eksperci z dziedziny prawa własności przemysłowej pomogą sprawdzić, czy konkretne dobro intelektualne ma szanse na zarejestrowanie. W ten sposób unika się kosztownych i czasochłonnych działań, które z góry byłyby skazane na porażkę. Można też skorzystać z zamieszczonej na stronie Urzędu Patentowego wyszukiwarki. W przypadku wynalazków i wzorów użytkowych płaci się jednorazowo 550 zł, przy zgłoszeniu znaku towarowego 450 zł za jedną klasę towarową. Zgłoszenie wzoru przemysłowego to koszt 300 zł, topografii układu scalonego – 250 zł, a oznaczenia geograficznego – 300 zł. Ochrona znaku towarowego nie jest bezterminowa – trwa 10 lat od momentu zgłoszenia.
Likwidacja spółki odbywa się, gdy panuje w niej sytuacja trudna do rozwiązania. Pozwala to na wycofanie zainwestowanych środków. Drugim powodem likwidacji spółek jest brak zasadności ich istnienia. Proces likwidacji zaczyna się od tzw. otwarcia likwidacji. Wyznacza się wtedy likwidatorów. Fakt ten zgłasza się w sądzie rejestrowym. Konieczne jest przygotowanie bilansu otwarcia likwidacji. Otwarcie zostaje ujawnione w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co pozwala wierzycielom na zgłaszanie wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od ujawnienia. Likwidatorzy muszą uregulować wszelkie sprawy finansowe, przygotować sprawozdanie likwidacyjne, a następnie zatwierdzić je bezwzględną większością głosów. Następnie składa się w sądzie rejestrowym wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców oraz ww. sprawozdania. Sąd ostatecznie wydaje postanowienie o wykreśleniu z KRS.
Po zarejestrowaniu nazwy czy logo firmy, uzyskuje się wyłączne prawo do posługiwania się tym znakiem. To potężne narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją – jeśli ktoś naruszy prawa do chronionego znaku, poniesie prawne konsekwencje. Zastrzeżona marka oznacza większy prestiż przedsiębiorstwa, budzi zaufanie i pomaga budować wizerunek. Znak towarowy należy zgłosić do Urzędu Patentowego, po uprzednim sprawdzeniu, czy nie narusza on praw osób trzecich. Złożenie takiego wniosku wiąże się z koniecznością uiszczenia jednorazowej opłaty zgłoszeniowej (450 zł w przypadku jednej klasy towarowej). Jeśli procedura zakończy się powodzeniem, otrzymuje się prawo do wyłączności. Konieczne będzie też zapłacenie, za trwający 10 lat okres ochronny (400 zł za każdą klasę towarową).
Rzecznik patentowy to osoba, do której warto się zwrócić, jeśli chce się zarejestrować wynalazek czy znak towarowy. Posiada on wiedzę w specyficznej i wąskiej dziedzinie, jaką jest prawo własności intelektualnej. Pomaga ustalić, czy dane dobro intelektualne ma szansę na zarejestrowanie, przygotowuje wszystkie niezbędne do zgłoszenia dokumenty, a także pomaga je odpowiednio wypełnić. Rzecznik patentowy zostaje pełnomocnikiem i reprezentuje nas przed Urzędem Patentowym. Kancelarie patentowe oferują także wsparcie długofalowe po uzyskaniu prawa do ochrony znaku towarowego czy wynalazku – pilnują kwestii związanych z przedłużeniem terminu ochrony oraz monitorują, czy nikt nie narusza prawa do wyłączności.
Utwór stanowi rezultat intelektualnej pracy człowieka, który wywołuje wiele kontrowersji. Konkretny ubiór może być utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tak samo jak w przypadku innych dziedzin, również w modzie znajdujemy przykłady utworów. Utworami w dziedzinie mody mogą być np. desenie materiału, torebki, biżuteria, kostiumy teatralne. Pomimo, iż wiele kategorii możemy uznać za utwór prawnoautorski, to zdecydowanie trudniej będzie uznać za niego zwykły T-shirt, bez szczególnych elementów lub oryginalnego wzoru, a zdecydowanie prościej suknię haute couture, stworzoną na zamówienie. Ochrona na gruncie prawa autorskiego powstaje w chwili stworzenia utworu. Nie ma konieczności dokonywania żadnych formalności i ponoszenia dodatkowych kosztów.
Spółka komandytowa, z udziałem spółki z o.o. jako komplementariusza, jest interesującą alternatywą dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybierając rodzaj spółki, należy wziąć pod uwagę związane z nią dodatkowe koszty i utrudnienia. Największym z nich jest konieczność ponoszenia kosztów utrzymania dwóch podmiotów tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (komplementariusza) oraz spółki komandytowej. Są to podwójne koszty zgłoszeń dokonywanych do rejestru przedsiębiorców KRS i koszty związane z prowadzeniem dwóch księgowości. Analizowana forma prowadzenia działalności nie przyniesie korzyści, jeśli zysk osiągany zysk ma być przede wszystkim inwestowany, a nie dzielony między wspólników.
Nie ma ściśle określonych sektorów, w których obowiązuje RODO. Każdy, nawet jednoosobowy przedsiębiorca, wykonujący działalność gospodarczą na bardzo małą skalę, który przetwarza i wykorzystuje dane przekazane mu przez osoby fizyczne w celu wykonywania przez niego działalności gospodarczej, jest obowiązany wdrożyć w swojej firmie i przestrzegać zasad RODO. Dotyczy więc twórców ze świata mody, bowiem nowe unijne Rozporządzenie, za dane osobowe uznaje również informację, określającą fizyczną, fizjologiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej. Informacje przekazywane projektantom mody, wykonującym zlecenia na indywidualne zamówienia klienta, niewątpliwe powyższe dane zawierają, przez co powinny być szczególnie chronione.
Aby można było zakwalifikować dany znak towarowy do powszechnie znanego konieczna jest jego znajomość przez minimum 50% potencjalnych odbiorców. Często termin znaku powszechnie znanego jest porównywany lub stosowany zamiennie do renomowanego znaku towarowego. Zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest konieczność rejestracji renomowanego znaku towarowego oraz wymóg rozpoznawalności znaku powszechnego, który jest wyższy niż przy znakach renomowanych. Przed rejestracją powinno się zwrócić szczególną uwagę na weryfikację oraz powierzyć ją doświadczonemu podmiotowi. Zaniechanie jej zlecenia, a potem rejestracji znaku towarowego przez specjalistów może skutkować sporymi stratami materialnymi w przyszłości.
Najczęstszym narzędziem jest ochrona na gruncie prawa autorskiego. Prawo ochronne na znak towarowy daje monopol na używanie oznaczenia na danym obszarze oraz dla konkretnych towarów i usług. Inne podmioty nie będą mogły działać pod taką samą lub podobną marką. W chwili uzyskania prawa ochronnego na dany znak towarowy, producenci nie muszą obawiać się, że jakikolwiek podmiot będzie się pod nich „podszywał”. Kolejną z zalet rejestracji znaku towarowego jest możliwość udzielania płatnych licencji na posługiwanie się naszym znakiem towarowym. W celu kompleksowej ochrony swojego wzornictwa oraz zabezpieczenia się przed ewentualnym plagiatem każdy projektant, jeszcze przed pierwszym upublicznieniem swojej kolekcji, powinien też zarejestrować swój wzór przemysłowy.
Przewidziany w art. 43e ust. 1 p.e. obowiązek polega na składaniu Prezesowi URE informacji o rozpoczęciu, a także trwałym zaprzestaniu eksploatacji urządzeń stanowiących infrastrukturę paliw ciekłych oraz zmianach w tej infrastrukturze w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia lub trwałego zaprzestania eksploatacji infrastruktury. Powyższy obowiązek nie dotyczy sytuacji, gdy infrastruktura została wyłączona jedynie w celu jej serwisowania, modernizacji lub przebudowy. Niedopełnienie obowiązku przekazywania Prezesowi URE informacji dotyczących rodzajów i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych zagrożone zostało administracyjnymi sankcjami pieniężnymi. Kara pieniężna wynosi 10.000,00 zł oddzielnie dla każdego rodzaju i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych.
Jeśli przedsiębiorca rozwinął swoją działalność na tyle, że ponoszenie nieograniczonej odpowiedzialności jest ryzykowne, warto zastanowić się nad przekształceniem jej w spółkę prawa handlowego. Zgodnie z prawem, wszyscy przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą, mają możliwość przekształcenia swojego przedsiębiorstwa w jednoosobową spółkę kapitałową z zachowaniem zasady kontynuacji praw i obowiązków. Wskutek przekształcenia, odpowiedzialność osobista przedsiębiorcy całym jego majątkiem zostaje zastąpiona przez odpowiedzialność spółki, względnie – subsydiarną odpowiedzialność członków zarządu spółki z o.o. Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę daje również możliwość pozyskania dodatkowego kapitału, np. poprzez przyjęcie do spółki nowych wspólników.
Stowarzyszenie to organizacja pozarządowa, która została powołana przez ustawodawcę, w celu zapewnienia obywatelom wolności zrzeszania się i umożliwienia im równego prawa do czynnego uczestniczenia w życiu publicznym i wyrażania zróżnicowanych poglądów oraz realizacji indywidualnych zainteresowań. Fundacja jest zaś organizacją pozarządową ustanowioną przez fundatora w oświadczeniu woli złożonym przed notariuszem, uzyskującą osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS. Zgodnie z polskim prawem, fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo użytecznych. Istotą fundacji, w przeciwieństwie do stowarzyszenia, jest istnienie majątku przeznaczonego przez fundatora na publicznie użyteczny cel.
Znak słowny jest najpopularniejszą formą znaku towarowego w Polsce. Jak wynika z samej nazwy, forma ta chroni tylko i wyłącznie warstwę tekstową nazwy. Rozmiar czcionki lub układ liter nie podlegają ochronie. Udana rejestracja takiego znaku niesie ze sobą szereg korzyści. Natomiast znak słowno-graficzny łączy w sobie formy zarówno graficzne, jak i słowne. Chroni on słowo, ale tylko w konkretnym układzie graficznym. Jest łatwiejszy do zarejestrowania, bo połączenie słowa z grafiką jest dużo bardziej charakterystyczne i ma większa zdolność odróżniającą. Dzięki uzyskaniu znaku towarowego będziemy mogli w skuteczny sposób egzekwować zaprzestanie korzystania z podobnego znaku przez podmiot konkurencyjny.
Pojęcia likwidacji oraz upadłości bywają niekiedy mylone i stosowane zamiennie. Z prawnego punktu widzenia jest to duży błąd. Procedura likwidacji spółki uregulowana została w Kodeksie spółek handlowych z dnia 15 września 2000 r., natomiast postępowanie upadłościowe w odrębnej ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe. Likwidacja prowadzona jest przez wspólników, a jedynie w wyjątkowych sytuacjach przez sąd – wówczas rozwiązanie spółki następuje w trybie procesu. Upadłość z kolei może być prowadzona wyłącznie przez sąd upadłościowy i tylko on może o niej zadecydować. W razie likwidacji, majątek spółki w dalszym ciągu pozostaje jej własnością, którą reprezentują likwidatorzy. W przypadku upadłości, majątek spółki wchodzi w skład masy upadłości, którą reprezentuje syndyk.
Spółka cywilna nie posiada podmiotowości prawnej, przez co stronami w każdej umowie są wspólnicy, a nie sama spółka. Dlatego też wspólnicy w spółce cywilnej odpowiadają całym swoim majątkiem. Spółka z o.o. posiada własną osobowość prawną, przez co majątek wspólników jest oddzielony od majątku spółki, a wierzyciele dochodzą swoich praw od spółki, a nie bezpośrednio od wspólników. Tryb uproszczony przekształcenia spółki dotyczy sytuacji, w których każdy wspólnik spółki cywilnej jest uprawniony do prowadzenia spraw spółki. Co do zasady, jeżeli nie zmieniono tego postanowieniami umownymi, każdy wspólnik powinien prowadzić sprawy spółki cywilne. Tryb pełny zaś stosowany jest w przypadku gdy tylko część wspólników może prowadzić sprawy spółki cywilnej.
Zgodnie z polskim prawem, prawo ochronne na znak towarowy wygasa na skutek nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym, w ciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba że istnieją ważne powody jego nieużywania. Zasadniczym celem wprowadzenia w/w obowiązku jest zapobieganie pozorowanemu wykonywaniu prawa do znaku towarowego i w ten sposób wyeliminowanie nieuczciwych praktyk, polegających na ubieganiu się o rejestrację jedynie po to, by uniemożliwić nabycie prawa do znaku przez inne podmioty, oferujące konkurencyjne produkty. Taki stan prawny jest więc korzystny dla przedsiębiorców, gdyż chroni normalny obrót gospodarczy.
Obecnie przepisy przewidują możliwość zarejestrowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez Internet (tzw. S24). Rejestracja on-line jest szybsza i mniej kosztowna, ale wiąże się z kilkoma ograniczeniami. Wymaga ona skorzystania z wzorca umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Może być ona modyfikowana poprzez wybór jednego z dostępnych wariantów, ale czasem bywa sporym ograniczeniem swobody wspólników. Zaletą S24 jest ominięcie formy aktu notarialnego i konieczności ponoszenia jego kosztów. W przypadku spółki z o.o., założonej w trybie S24, na pokrycie kapitału zakładowego można wnieść wyłącznie wkłady pieniężne. Należy pamiętać, że podpisując dokumenty trzeba posługiwać się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym Profilem Zaufanym ePUAP.
Fundacja jest organizacją pozarządową ustanawianą przez fundatora w oświadczeniu woli złożonym przed notariuszem, uzyskującą osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS. W celu jej założenia i doprowadzenia do podjęcia przez nią działalności, konieczne jest wykonanie następujących kroków: ustanowienie aktu fundacyjnego i ustalenie wysokości funduszu założycielskiego, opracowanie statutu (który określa organizację i sposób działania fundacji) oraz zarejestrowanie fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Rejestracja fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej to koszt 250,00 zł. Rejestracja fundacji prowadzącej działalność gospodarczą podlega opłacie sądowej w wysokości 600 zł (500,00 zł za wpis do Rejestru przedsiębiorców KRS i 100,00 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).
Fundacja jest organizacją pozarządową ustanawianą przez fundatora w oświadczeniu woli złożonym przed notariuszem, uzyskującą osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS. W celu jej założenia i doprowadzenia do podjęcia przez nią działalności, konieczne jest wykonanie następujących kroków: ustanowienie aktu fundacyjnego i ustalenie wysokości funduszu założycielskiego, opracowanie statutu (który określa organizację i sposób działania fundacji) oraz zarejestrowanie fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Rejestracja fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej to koszt 250,00 zł. Rejestracja fundacji prowadzącej działalność gospodarczą podlega opłacie sądowej w wysokości 600 zł (500,00 zł za wpis do Rejestru przedsiębiorców KRS i 100,00 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).
Istotą znaku towarowego jest jego zdolność odróżniająca, która sprowadza się do oceny, czy dane oznaczenie może pełnić funkcję informowania nabywców o pochodzeniu danego towaru lub usługi z konkretnego przedsiębiorstwa. Największe korzyści, które wynikają z rejestracji znaku towarowego to uregulowanie kwestii własnościowych danej marki, zwiększenie jej prestiżu i zaznaczenia pozycji na rynku, zwiększenie konkurencyjności firmy, zwiększenie wiarygodności, możliwość czerpania korzyści z marki, prawo do zablokowania innym podmiotom możliwości jej używania w reklamach tekstowych AdWords, ochrona przed przejęciem przez konkurencję adresu internetowego z użyciem określonej domeny oraz możliwość amortyzacji kosztów zarejestrowanego znaku.
Proces założenia spółki z o. o. trwa ok. miesiąca w przypadku wyboru formy tradycyjnej lub kilka dni, gdy zdecydujemy się na rejestrację drogą internetową w tzw. trybie S24. Konieczne jest poniesienie kosztów: z tytułu opłat sądowych, z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych oraz kosztów notarialnych. Można je jednak ograniczyć, wybierając formę S24, gdyż korzysta się wtedy ze wzorca umowy spółki z o.o. Obowiązkowe jest prowadzenie tzw. pełnej księgowości, bowiem spółka zobowiązana jest do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Wspólnicy spółki z o.o. ponoszą odpowiedzialność za jej zobowiązania do wysokości opłacanego przez siebie udziału w kapitale zakładowym, którego minimalna wysokość określona jest przez kodeks spółek handlowym i wynosi 5 tys. zł.
Koncesje OPC wydaje Urząd Regulacji Energetyki w drodze decyzji po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. Procedura uzyskania koncesji weryfikuje, czy wnioskodawca spełnia wymagane warunki formalnoprawne, posiada odpowiednie środki finansowe i materialne oraz wiedzę i doświadczenie dające rękojmię prawidłowego wykonywania koncesjonowanej działalności. Wszczęcie postępowania następuje po złożeniu wniosku o udzielenie koncesji na obrót paliwami ciekłymi we właściwym Terenowym Oddziale URE. Należy zwrócić uwagę na formę dokumentów załączanych do wniosku o udzielenie koncesji, gdyż niektóre z nich muszą być złożone w oryginale. Należy pamiętać, iż składane dokumenty nie mogą być starsze niż 3 miesiące od daty ich złożenia do URE.
Urząd Patentowy w biuletynie, publikuje informacje o każdym zgłoszeniu znaku towarowego. W ciągu 3 miesięcy od dnia publikacji informacji o nowym zgłoszeniu, każdy może złożyć sprzeciw. W przypadku uznania zasadności sprzeciwu, Urząd odmawia udzielenia prawa ochronnego. Wspomniany termin nie może zostać przedłużony i jest nieprzywracalny. Jeżeli sprzeciw nie zostanie wniesiony w terminie, identyczny lub podobny znak zostanie zarejestrowany, a jedyną opcją na wyeliminowanie znaku, będzie jego unieważnienie. Konieczne jest wtedy wszczęcie procedury unieważnienia znaku, która niesie większe ryzyko, jest czasochłonna i kosztowna. Ważne jest więc systematyczne monitorowanie wszystkich nowych zgłoszeń wpływających do Urzędu, by dochować terminu na wniesienie ewentualnego sprzeciwu.
16 grudnia 2015 r. uchwalono Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 dotyczącą znaków towarowych oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 zmieniające Rozporządzenie Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego. Celem zmian był wzrost innowacyjności i ożywienia gospodarczego, poprzez zwiększenie dostępności i efektywności systemów rejestracji znaków towarowych. W wyniku uproszczenia procedur zgłaszania i rejestracji znaków towarowych, nastąpiła modernizacja systemu wspólnotowego i harmonizacja krajowych systemów znaków towarowych. Założeniem reformy było też usprawnienie postępowań i zwiększenie pewności prawa, a także wyraźne określenie zadań Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej.