Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę?

W polskiej kulturze niesamowicie popularnym powiedzeniem jest "Polak mądry po szkodzie". Niestety, coś w tym jest. Sytuacja widoczna jest w wielu płaszczyznach życiach, również tych biznesowych. Złe wybory mogą wiązać się z wieloma problemami, również tymi finansowymi. Brak zarejestrowania znaku towarowego w odpowiednim czasie może skutkować wieloma niedogodnościami. Sprawy sądowe nie należą do najtańszych i potrafią ciągnąć się długimi latami. Ochrona swojej marki jest niezwykle ważna podczas prowadzenia własnej strony internetowej i profilów w mediach społecznościowych. Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę? Jak bronić się przed złodziejami marek osobistych?
znak towarowy

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy przy posiadaniu domeny internetowej?

Znak towarowy to słowo, fraza, symbol, projekt lub ich kombinacja, która identyfikuje i wyróżnia źródło towarów lub usług. Bardzo często swój biznes prowadzimy również online w wirtualnym świecie internetowym, dlatego ochrona marki jest niezwykle ważna. Dlaczego warto zastrzec znak towarowy przy posiadaniu domeny internetowej? Rejestracja znaku towarowego dla Twojej firmy może zapobiec używaniu przez innych Twojej nazwy lub logo bez Twojej zgody. Może również zapewnić Ci możliwość odwołania się do prawa, jeśli ktoś użyje Twojego znaku towarowego bez Twojej zgody. Co więcej, dokument wydany przez Urząd Patentowy z całą pewnością podniesie wiarygodność Twojej firmy i będziesz mógł posługiwać się nim w obrocie handlowym. Pozwala to na zwalczanie czynów nieuczciwej konkurencji i z łatwością wygrywać sporne sytuacje z innymi przedsiębiorcami.

Jak przebiega rejestracja znaku towarowego?

Proces rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym przebiega sprawnie, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę do wypełnienia wniosku. W tym zadaniu, pomagają sprawdzeni rzecznicy patentowi, którzy swoim doświadczeniem osiągają wysoki współczynnik rejestracji znaków towarowych w Urzędach Patentowych w Polsce. Złożenie odpowiedniego dokumentu do właściwego urzędu pozwala na otrzymanie ochrony na nazwę firmy, a także lepszą pozycję podczas spraw spornych w sądzie. Ważna jest również domena internetowa, która może również naruszać prawa producenta.

Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę?

Formalnie, żadna firma nie może być właścicielem domeny, ponieważ roczny abonent domeny to tak naprawdę wynajem pewnej przestrzeni w Internecie. Sprawa wygląda jednak inaczej w przypadku praw do marki (znak słowny czy logo). W tym przypadku, można naruszyć prawa do marki, dlatego warto rejestrować znak towarowy już na samym początku działania przedsiębiorstwa. Czy wystarczy zastrzec znak towarowy, aby przejąć domenę? Jest możliwe, podczas gdy w adresie domeny występuje nazwa marki, czyli słowny znak towarowy. Sytuacja wygląda podobnie w wielu sklepach internetowych, które posiadają prawa na wyłączność do swoich marek. Dla przykładu, rejestracja domeny pod nazwą buty-nike.pl może być łatwo przejęta przez globalną markę Nike. Światowy gigant zastrzegł nazwę już bardzo dawno temu, a nowy gracz na rynku wprowadza w błąd klientów. Domena w takim przypadku zostanie stracona przez opisowe użycie marki Nike. Prawomocny wyrok będzie dawał ochronę i walczył z nieuczciwymi konkurentami.

Ochrona marki – spory o domeny bez zastrzeżonego znaku towarowego

Wiele sporów w komercyjnym świecie rozstrzygają Sądy Polubowne ds. Domen Internetowych. Spory te dotyczą najczęściej domen internetowych, które bezprawnie korzystają ze znaku towarowego innych firm, a ich głównych celem jest ochrona marki. Spory o domeny bez zastrzeżonego znaku towarowego mogą dotyczyć również małych firm. Gdy firma zaczyna się rozwijać, niektóre osoby zgłoszą Twój znak towarowy, jako swój. Jeśli Urząd Patentowy zarejestruje taki znak, możesz stracić swoją markę, jak również domenę internetową. Wedle prawa, będziesz posługiwał się słownym opisem firmy lub logiem firmy, która nie jest Twoja. W tym celu warto zgłosić się do kancelarii zajmującej się rejestracją znaków towarowych i zabezpieczyć swoją markę, jak i domenę internetową.