Jak sprawdzić, czy logo nie jest plagiatem?
Rozróżnienie plagiatu a inspiracji jest niezwykle trudne. Istnieje kilka sposobów na stwierdzenie, czy logo jest plagiatem. Jednym z nich jest wyszukanie podobnych logo w Google. Jest to czasochłonne i trudne zadanie, ponieważ wyszukiwanie obrazkowe jest o wiele trudniejsze niż w przypadku plagiatu pracy tekstowej. Innym sposobem na stwierdzenie, czy logo jest plagiatem, jest przyjrzenie się samemu projektowi. Jeśli logo wygląda bardzo podobnie do innego logo, to prawdopodobnie zostanie to uznane jako plagiat. Innym pomysłem może być sprawdzenie podobnych znaków towarowych w bazie Urzędu Patentowego. Jest to również niezwykle czasochłonne zadanie, ponieważ trzeba zbadać cały rynek polski, a także światowy.
Czy warto zarejestrować znak towarowy, aby logo nie było plagiatem?
Rejestracja znaku towarowego przynosi wiele korzyści, w tym zapobiega plagiatowaniu logo przez innych. Zarejestrowany znak towarowy może również pomóc w budowaniu rozpoznawalności i lojalności wobec marki oraz zwiększyć wartość Twojej firmy. Plagiat można postrzegać i analizować ze względu na prawa autorskie oraz znaki towarowe. Bardzo trudno jest porównać logo z wszystkimi istniejącymi utworami pracy artystów z całego świata. Plagiat można rozpatrywać również ze względu na prawo odnoszące się do rejestracji znaku towarowego. Czy warto zarejestrować znak towarowy, aby logo nie było plagiatem? Warto to zrobić, lecz należy pamiętać, że nie chroni to Twojego logo w 100%. Zarejestrowanie znaku towarowego, nie oznacza, że możesz automatycznie powstrzymać innych przed jego używaniem. Jeśli ktoś inny używa Twojego znaku towarowego w sposób łudząco podobny do Twojego, może być winny naruszenia praw do znaku towarowego. W takim przypadku należy podjąć kroki prawne, aby powstrzymać tę osobę przed używaniem Twojego znaku.
Rejestracja znaku towarowego, a plagiat
Jeśli chcesz zarejestrować znak towarowy, musisz złożyć wniosek o rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Odpowiedni urząd rozpatrzy zgłoszenie w terminie około 6 miesięcy. W tym czasie musi on ustalić, czy znak nie jest zbyt podobny do innych. Aby upewnić się, że spełnia on wszystkie niezbędne wymagania do rejestracji znaku towarowego, zostanie sprawdzony pod kątem tego, czy nie jest plagiatem. Tworzenie logo jest zlecane firmom zewnętrznym, którzy pracują z grafikami. Zdecydowanie dobrą praktyką jest sporządzenie umowy o przeniesienie praw autorskich majątkowych. Jeśli o tym zapomnimy, to grafik dysponuje wszelkimi prawami do logo, które stworzył na nasze zlecenie. W takiej umowie, powinien znaleźć się zapis, że grafik nie narusza prawa autorskiego, a logo nie jest plagiatem