Sprzeciw do rejestracji znaku towarowego
Może być wiele powodów, dla których ktoś sprzeciwia się rejestracji znaku towarowego. Może uważać, że znak jest zbyt podobny do znaku własnego, a może sądzić, że spowoduje on zamieszanie na rynku. Niezależnie od przyczyny, jeśli chcesz wystąpić ze sprzeciwem do rejestracji znaku towarowego – będziesz musiał zgłosić ten fakt w odpowiednim miejscu. Może to być długi i kosztowny proces, dlatego najlepiej jest unikać sprzeciwu i zarejestrować swój znak towarowy, jako pierwszy, jeśli tylko jest to możliwe. Informacja o zgłoszeniu rejestracji znaku towarowego jest publikowana oficjalnie w rejestrze odpowiedniego Urzędu Patentowego. Od tej chwili, ma się 3 miesiące, aby wnieść sprzeciw.
Czy właściciele podobnych znaków dowiedzą się o Twoim zgłoszeniu znaku towarowego?
Jest to zależne, od tego do jakiej instytucji wniesiemy sprzeciw związany z rejestracją znaku. Właściciele podobnych znaków dowiedzą się o Twoim zgłoszeniu znaku towarowego, jeśli zgłosisz go do Urzędu Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej. Europejski odpowiednik informuje właścicieli o takim zgłoszeniu. Nieuwaga konkurenta raczej nie ma tu wpływu, a złożenie samych dokumentów do rejestracji nie załatwia sprawy. EUIPO podaje statystyki, że aż do ok. 20 % zgłoszeń wpływają wnioski ze sprzeciwem. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli chodzi o Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. UPRP nie informuje o wpłynięciu sprzeciwu wobec rejestracji znaku towarowego. Jeśli wniosek zostanie odrzucony, bardzo często jest to strata pieniędzy, a także wstąpienie na „ścieżkę wojenną” z konkurencyjna firmą.
Sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego – kto może go złożyć?
Zdecydowanie warto rozpocząć cały proces, jeśli posiada się odpowiednie dowody i argumenty. Na pwcześniejsze prawo podmiotowe, może to być niezwykle skuteczne przy sprzeciwie wobec zgłaszanego znaku towarowego. Kto może go złożyć? Wnoszący sprzeciw powinien przygotować cały zestaw dokumentów, a najczęściej są to właściciele:
- praw autorskich do logo firmy – bardzo często takiego zgłoszenia dokonuje grafik, który zaprojektował logo i posiada do niego prawa.
- prawa do nazwy firmy – założenie firmy to pewność, że nazwa pojawiła się w KRS lub CEIDG. Chronią je przepisy kodeksu cywilnego, czyli tzw. prawo do firmy.
- praw do zarejestrowanego znaku towarowego – jest to zdecydowanie najłatwiejszy sposób na wygranie całego procesu. Jeśli wnoszący sprzeciw posiada dokument zapewniający o prawie ochronnym, ma większe szanse na sukces.