Tarnishment – czym jest degradacja znaku towarowego?
Renoma jest częścią składową większego sukcesu, a co za tym idzie reputacji i większych zysków z prowadzenia działalności gospodarczej. Czym jest angielskie określenie tarnishment? Czym jest degradacja znaku towarowego? Jest to narażenie na szwank i odnosi się do renomy znaku towarowego. Najczęściej dotyczy on sytuacji, w której znak towarowy o mocnej pozycji jest wykorzystywany do oznaczania towarów, które są o wiele niższej jakości. Przez takie zachowanie, odbiorcy tracą zaufanie do marki, a także tracą pewność, że zakup takiego produktu będzie dobry. Odnosi się to szczególnie do luksusowych i drogich marek produktów. Dochodzi do tego wtedy, kiedy jakaś firma posiada zarejestrowany znak towarowy na swoje produkty, a w międzyczasie inna firma będzie chciała utożsamić się z tą firmą. Może to być działanie niewłaściwe, ale także działanie podjęte w sprzeczności z filozofią firmy.
W jaki sposób można zbadać tarnishment?
Najlepszym rozwiązaniem, aby zbadać znak towarowy przed rejestracją jest współpraca z doświadczonym agentem patentowym. Jeśli zarejestrujemy nasz znak towarowy, który okaże się, że negatywnie wpływa na inny renomowany znak towarowy możemy mieć poważne kłopoty. W jaki sposób można zbadać tarnishment? Kluczowe będzie zbadanie właściwego kręgu odbiorców. Kolejną istotną kwestią jest ocena naruszenia renomy znaku towarowego. Do stwierdzenia naruszenia może dojść, gdy wytworzy się negatywne przekonanie o związku pomiędzy dwoma znakami towarowymi, a także może to mieć negatywny wpływ w przyszłości i stworzyć możliwość utraty reputacji.
Tarnishment – jak się bronić?
Obrona przed tarnishment’em jest bardzo trudna. Jak się bronić przed szkodą? Bardzo skomplikowane jest określenie tego, że nasz znak towarowy ma renomę, ponieważ nie zostało to nigdzie precyzyjnie określone. Jednak, prawo europejskie bierze pod uwagę: pozycję w świadomości odbiorców, udział w rynku, częstotliwość używania znaku, zasięg geograficzny, charakter oraz czas używania znaku. Ważnym czynnikiem mogą być również nagrody i wyróżnienia, które z całą pewnością pomogą wykazać renomę danego znaku towarowego. Wysokiej jakości reklamy, dzięki którym świadomość odbiorców jest wysoka to też dobra obrona przed zjawiskiem tarnishment’u. Znak towarowy powinien być bezpieczny, gdy zgłosimy go do właściwego Urzędu Patentowego już w pierwszych dniach działania naszego przedsiębiorstwa.