Współpraca w mediach społecznościowych – na czym polega?
Współpraca w mediach społecznościowych to termin używany do opisania procesu współpracy typu influencer marketing. Może ona obejmować różne działania, w tym publikowanie treści, angażowanie się w rozmowy a nawet tworzenie kampanii, w których osoby popularne w internecie promują przed swoimi obserwatorami dany produkt lub usługę. Szczególnie młode osoby są podatne na te formy reklamy. Firma wybierając danego influencera może na czas działań w mediach społecznościowych upoważnić go do publikowania swojego zastrzeżonego znaku towarowego w tworzonych treściach. Biorąc to pod uwagę warto rozważyć także zwrócenie się do doradztwa patentowego, a także zwrócić uwagę na zarejestrowane wzory przemysłowe.
Jak oznaczać reklamy w social media? UOKiK radzi influencerom i markom
Prezes UOKiK(Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w październiku wydał rekomendację, aby influencerzy i marki oznaczali materiały reklamowe w social media w jasny sposób, m.in reklama lub #reklama. Powinny one być widoczne i jasno oznaczone w postach, tweetach, na portalu facebook oraz innych formach promocji. Jeśli marka lub influencer nie oznaczają treści sponsorowanej w sposób czytelny, może być to uznane za naruszenie prawa.
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w Social Media jest ważne, aby okazać szacunek dla odbiorców i uczynić ich bardziej świadomymi konsumentami. Influencerzy powinni oznaczać swoje posty informujące o tym, że są one reklamami lub postami sponsorowanymi. Oznaczanie materiału reklamowego musi być czytelne, jednoznaczne i zrozumiałe, tj.: musi znajdować się w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania, musi być wyróżniające się względem pozostałej treści, musi być napisane wyraźną i wystarczająco dużą czcionką, musi być sformułowane z użyciem określeń jednoznacznie wskazujących na komercyjny charakter publikacji.
UOKIK rekomenduje dwupoziomowe oznaczanie, czyli skorzystanie zarówno z funkcjonalności platformy, jak i oznaczenia we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału).Oznaczenia te mają na celu umożliwienie odbiorcom rozpoznawanie treści reklamowej, co pozwala im lepiej zrozumieć intencje influencera i skutecznie odpowiedzieć na post.
Czy trzeba oznaczać współpracę na Instagramie, YouTube czy TikTok-u?
Każdy post reklamowy, publikowany we wszelkiego rodzaju mediach społecznościowych, musi być czytelnie i jednoznacznie określony jako współpraca reklamowa. Na serwisach typu Instagram czy YouTube zostaniemy nawet zapytani o to, czy daną treść chcemy oznaczyć jako materiał reklamowy. Zgodnie z zaleceniami Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji kampanie reklamowe w mediach społecznościowych powinny być wyraźnie określone. Rekomendacje te są skierowane do wszystkich podmiotów, które korzystają z social media i zwiążą się umową z jedno określonym warunkami współpracy – zarówno do agencji reklamowych jak i do influencerów, którzy nie posiadają nawet działalności gospodarczej.
Czy trzeba oznaczać współpracę barterową w social mediach?
Tak, trzeba oznaczać współpracę barterową w social mediach. Niezależnie od tego w jaki sposób będziemy wynagrodzeni – czy będą to pieniądze, rabat czy produkt firmy, każdą promocję firmy należy odpowiednio odróżnić od treści neutralnych. Współpraca barterowa jest formą handlu, która może mieć wpływ na reputację firmy i jej marki. Przykładowo rekomendowanie telefonu przez wrzucanie swoich zdjęć z nim w mediach społecznościowych i brak oznaczenia tego poprzez #reklama może zostać potraktowane jako kryptoreklamę, która przez UOKiK w myśl art. 7 pkt 11 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, brana jest za czyn nieuczciwej konkurencji. Ponadto oznaczanie takich transakcji w mediach społecznościowych pozwala firmom na budowanie zaufania i ugruntowanie swojej pozycji na rynku. Oznaczenia mogą być także użyte do promocji produktu lub usługi oraz do budowania sieci kontaktów biznesowych.
Jeśli ten artykuł przypadł Ci do gustu to sprawdź jak możemy pomóc z rejestracją wzorów przemysłowych lub przekształceniem jednoosobowej działalności.